Ako vydať knihu

Ako vydať knihu

Richard Štefák 20.06.2019 6 minút na prečítanie

Stáva sa relatívne často, že sa na nás niekto obráti s požiadavkou, aby sme vydali jeho knihu. Toto je aj moja motivácia, prečo píšem tento príspevok na  blog. Možno nad tým viacerí premýšľate a neviete, ako začať. Poviem vám niekoľko dôležitých informácií, ktoré potrebujete mať  predtým,  ako sa rozhodnete osloviť nás alebo iné vydavateľstvo.

Blog rozdelím na niekoľko oblastí.

Právne informácie

Na vydanie knihy budete potrebovať ISBN knihy a EAN kód. ISBN knihy je špecifický kód - pre každé vydavateľstvo a každú knihu je jedinečný. EAN je čiarový kód, ktorý vie vyrobiť šikovný grafik na PC. ISBN knihy získate na požiadanie  v Slovenskej národnej knižnici (SNK). Stačí  e-mailová komunikácia:  http://www.snk.sk/sk/ziadost-o-pridelenie-cisla-isbn.html

Musíte mať však v živnostenskom liste, či už ako podnikateľ alebo firma,  uvedenú vydavateľskú činnosť. SNK vás pri prvom požiadaní zaregistruje a bude požadovať  živnostenský list. Následne už budete žiadať ISBN na ďalšie knihy cez formulár.

Zisky a tržby musíte uviesť do daňového priznania podľa formy účtovania, ktorú si zvolíte.

Možnosti spolupráce a vydania knihy

Vydavateľstvo oslovíte zaslaním napísaného textu v textovom editore ako napr. word alebo openoffice. Určite dajte tento text pozrieť predtým vášmu známemu slovenčinárovi. Vychytá vám gramatické a štylistické chyby, tiež vám povie svoj pohľad na knihu. Ak vydavateľ dostane knihu s množstvom chýb bez úpravy, tak väčšinou sa textom ani  nezaoberá.

S vydavateľstvom môžete spolupracovať viacerými spôsobmi.

1.       Požiadate  vybrané vydavateľstvo o vyjadrenie, či chcú vašu knihu vydať, či by do nej investovali  vlastné peniaze a už si dohodnete iba odmenu a licencie za predaj knihy. Bežne sa odmena pohybuje v rozmedzí  5-15% z predajnej ceny knihy bez DPH.

2.       Ak sa bude váš text  vydavateľstvu veľmi páčiť , čiže bude v ňom vidieť potenciál, tak vám môžu navrhnúť aj jeho jednorázové odkúpenie, čím by ste po súhlase stratili nárok na ďalšie zisky z knihy, ak sa veľmi dobre ujme.

3.       Do knihy investujete aj vlastné financie okrem času na jej napísanie. Ak by ste išli s vydavateľstvom na polovicu vo finančnej investícii, môžete si aj v tom pomere podeliť zisk. Je to už individuálne podľa dohody.

4.       Môžete si vydať knihu sami a dodať ju do distribučnej spoločnosti. Predtým si overte, či ju distribučná spoločnosť zaradí do svojej ponuky. Takto zostáva väčšina zisku vám.

Technická realizácia knihy a jej ceny

Jazyková korektúra č.1

Keď už máte knihu vo worde, potrebujete sa dohodnúť s jazykovou korektorkou. Buď si nájdite niekoho známeho, kto vám to poctivo urobí, alebo nájdite niekoho cez internet. Ceny sa pohybujú od 2,5 -7 EUR ceny za jednu normostranu (text so 60 znakmi v jednom riadku a s 30 riadkami, teda ide o 1800 znakov vrátane medzier). Koľko má znakov váš dokument, je možné zistiť vo vlastnostiach súboru textového editora. Pozor však na to, niektoré textové editori uvádzajú iba počet znakov bez medzier.  Vtedy je konštanta nie 1800, ale 1500 znakov = 1 normostrana.  V konečnom dôsledku vám vyjde tá istá suma.

Zalomenie textu

Šikovný grafik vám zalomí knihu v grafickom programe a pripraví do tlačového PDF-formátu. Ideálne je  nájsť si nie firmu, ale živnostníka, ktorý graficky zalamuje knihy. Ceny sa pohybujú od 1,5 eur  po 5 eur za jednu zalomenú stranu. Niektoré texty sú zložitejšie na zalomenie, ak tam sú napr. obrázky alebo grafy a iné netextové grafiky. Chcete mať v knihe aj obsah? Mali by ste mať tiež v knihe tiráž a jednotlivé licencie a copyrighty.

Jazyková korektúra č.2

Keď už je kniha zalomená, tak korektorka pozrie ešte raz celý text, či tam niečo nevypadlo, prípadne ak si ona niečo nevšimla, tak to upraví. Grafik následne opäť zavedie do textu požadované korektúry. Druhá korektúra je už v cene celej korektúry. Dohodnite si to však jasne s korektorkou, aby čítala celé dielo druhýkrát opäť.

Obálka knihy

Vytvorenie obálky knihy je náročný proces, ale veľmi dôležitý. Obálka a názov predávajú. S týmto je potrebné začať hneď po rozbehnutí procesu vydávania knihy. Nie každý grafik zalamovač vie vytvoriť aj peknú obálku. Obálku by mal vytvoriť niekto overený, kto už má skúsenosti a vie vám poradiť. Niekedy sa skladá obálka iba z fontu a farby podkladu. Inokedy sú  tam aj fotky alebo ručne robená grafika. Čím je obálka zložitejšia, tým je finančne drahšia. Ceny sa môžu pohybovať od 50 do 1000 eur. Veľmi peknú obálku, graficky zložitejšiu,  už hotovú, viete získať od cca 200 eur. Na obálke môžu byť fotky aj z fotobánk ako napr. shutterstock.com, príp. pexels.com, je však potrebné si pozorne prečítať, ktorú licenciu si máte kúpiť k fotke a tiež uviesť autora fotky do tiráže. Ušetríte tým, že grafikovi  vyjadríte už na začiatku  čo najviac vašich požiadaviek, aby čo najlepšie vedel, ako si knihu predstavujete. Môžete ho tiež požiadať o viac náčrtov na obálku, z ktorých si vyberiete,  v ktorej verzii budete pokračovať, aby sa  nestalo, že grafik sa narobí na obálke, ktorá sa vám ale napokon nebude páčiť.

Tlačiareň

Vypýtajte si cenové ponuky od viacerých tlačiarní a porovnajte si ich. Budú sa vás pýtať na formát knihy, počet kusov knihy, počet strán, či je mäkká alebo tvrdá obálka (tvrdá obálka vychádza cca o 0,50 eur  viac na kus), hrúbku papiera knihy a farebnosť vnútra a obálky. Tlač knihy s mäkkou obálkou vo formáte A5 so 150 stranami, vnútro čiernobiele, pri počte 1000 kusov stojí cca 1 euro bez DPH. Tlač od zadania objednávky trvá 2-5 týždňov podľa  momentálnej vyťaženosti  tlačiarne.

Pri vydaní e-knihy ušetríte síce na jej tlači, ale zalomenie knihy do e-formátu tiež niečo stojí. Stratíte však možnosť vašu knihu podarovať.  Väčšinou sa darujú papierové knihy.

Marketing

Nie je problém knihu vydať, problém je ju predať. Teda nie je ju ani problém predať, ak sa kniha uchytí medzi ľuďmi. Kniha sa však neuchytí, ak nebudete  premýšľať nad marketingom pre knihu. Ak ju nebudete nejako  promovať, tak kniha zapadne medzi iné tisícky kníh, ktoré sú v ponuke a predá sa jej od 0 kusov po 30 ks mesačne.

Aký marketing spustiť?

Dajte vedieť známym.

Zdieľajte na sociálnych sieťach cez svoj osobný profil, že ste napísali knihu a o čom je. Môžete pripojiť aj ukážky z knihy. Je pravdepodobné, že rodina a známi si od vás knihu kúpia a ak sa im bude páčiť,  odporučia ju iným.

Investujte peniaze, aby sa vaša kniha ocitla v newslettri  najväčších hráčov na trhu ako martinus.sk, pantarhei.sk, prípadne v tých portáloch, ktoré navštevuje vaša cieľová skupina, pre ktorú píšete. Knihy vedia promovať priamo vo svojich kamenných predajniach.

Požiadajte niektorého recenzenta o napísanie pekného článku o vašej knihe a pošlite ho bezplatne na uverejnenie článok na niektoré webové portály, ktoré sú najbližšie cieľovke vašej knihy, aby sa o knihe dozvedelo čo najviac ľudí.

Spustite reklamu na facebooku na cieľovku, ktorej chcete knihu predať . Ideálne je, ak máte vlastný web o knihe a pripojíte k nemu mini-e-shop, kde si zákazníci vedia knihu kúpiť priamo od vás.  Dobré nastavenie reklamy viete zaistiť aj s menšou investíciou okolo 30 eur. Čím viac  kníh viete predať priamo,  tým väčší zisk máte.

Vlastný, veľmi jednoduchý web s mini- e-shopom  vás môže vyjsť medzi 200-400 eur.

Toľko z moje strany. Pevne verím, že vám tieto informácie pomohli v lepšom prehľade ohľadom vydania vlastnej knihy. Prajem  vám veľa úspechov, múdrosti a odvahy pri vydaní vašej prvej knihy.

Katalóg

Inšpirácie pre tvoje srdce
v katalógu na stiahnutie.

Katalóg

Ver.sk. Je to vec srdca.

Ver.sk používa cookies

Cookies sú informácie, ktoré ukladáme, aby sme zlepšili váš používateľský zážitok na Ver.sk.

Niektoré sú nevyhnutné pre správne fungovanie nášho webu. Iné nám pomáhajú zistiť anonymné údaje o návštevnosti nášho webu. A ďalšie slúžia na vykonávanie marketingových kampaní prostredníctvom tretích strán, ako sú napr. Google či Facebook.

Svoju voľbu môžete prispôsobiť v nastaveniach.

Nevyhnutné

Analytické

Marketingové