Magazín
Prečítaj si z knihy: Služba oslobodenia - Doktrinálna komisia Medzinárodnej služby Katolíckej charizmatickej obnovy
21.03.2024 8 minút na prečítanie
Úvod
On nás vytrhol z moci tmy
a preniesol do kráľovstva svojho milovaného Syna.
– List Kolosanom 1, 13
Pápež František mnohých prekvapil, keď začal hovoriť
o téme, o ktorej boli mnohı́ presvedčenı́, že je len akýmsi po-
zostatkom minulosti – o diablovi. Svätý Otec vo svojich homı́-
liách opakovane hovorieval o satanovej stratégii zla, o tom,
ako s nı́m máme bojovať a ako môžeme v Kristovi nad Zlým
zvı́ťaziť. Hovoril, že nejde o nič menej než o večný údel dušı́.
Povedal, že Ježiš prišiel,
aby nám daroval slobodu... a oslobodil nás spod otroctva,
do ktorého nás diabol uvrhol. Tu nejde o nejaké preháňa-
nie. Prebieha boj a v stávke je večná spása. Musíme teda
neustále bdieť a dávať si pozor na klamstvá a zvody zla.
Svätý Otec vidí, že je potrebné Cirkev prebudiť a uviesť do du-
chovnej reality, na ktorú sa príliš často zabúda. Náš život na zemi
je nielen putovaním vo viere, ale aj ustavičným bojom proti zlu
a satanovi, kniežaťu temnôt, ktorí sa nás neustále snaží oddialiť
od Krista a vrhnúť nás do zajatia hriechu, zmätku, zatrpknutos-
ti, cynizmu a beznádeje. V Kristovi sme však oslobodení od vlády
satana a dostávame silu odporovať jeho ďalšiemu vplyvu.
Varovné postrehy pápeža Františka majú hlboké korene
vo Svätom písme a Tradícii. Nový zákon hovorí veľa o pôsobe-
ní diabla a o tom, ako zlých duchov poraziť. Katolícka tradícia
predkladá múdrosť a nespočetné príklady duchovného boja:
od vyháňania zlých duchov vykonávaných svätým Antonom
Pustovníkom, Katarínou Sienskou a mnohými ďalšími až po zá-
sady duchovného rozlišovania vyučované svätým Ignácom z Lo-
yoly. Toto biblické a tradičné učenie je hlavným prameňom úvah
o službe oslobodenia tak, ako sa dnes praktizuje.
Cieľom tejto knihy je ponúknuť tak teologické úvahy o služ-
be oslobodenia, ako aj pastoračné smernice pre jej vykonáva-
nie v súlade s katolíckou vierou. Táto kniha je primárne určená
hnutiu Katolíckej charizmatickej obnovy, pretože mnohí, ktorí
túto službu vykonávajú, práve z nej pochádzajú. Dúfame však,
že tieto úvahy budú užitočné aj ľuďom mimo Obnovy a pomôžu
celej Cirkvi lepšie pochopiť službu oslobodenia a otvoriť sa jej.
1.1 Rozpoznávanie znakov čias
Prečo je služba oslobodenia v súčasnosti pre Cirkev takou
dôležitou témou? V úvahách tejto knihy sa snažíme vo svetle
evanjelia skúmať „znamenia čias“ tak, ako to od nás žiadal Dru-
hý vatikánsky koncil. Pozoruhodný rozkvet služby oslobodenia
v posledných rokoch je tak ovocím duchovnej obnovy v Cirkvi,
ako aj prejavom odpovede na naliehavú potrebu súčasnej spo-
ločnosti.
Cirkev v niektorých častiach sveta prežíva obnovu: v mno-
hých katolı́koch sa prebúdza nová láska k Duchu Svätému,
laici sa stávajú aktívnymi, objavuje sa väčšı́ smäd po Pı́sme,
zápal pre evanjelizáciu a odhodlanie venovať čoraz viac času
a energie boju za spravodlivosť a pokoj. Zároveň však vidı́me
aj znamenia rastúcej temnoty. V Európe, Severnej Amerike
a Oceánii vytvoril všeobecný odpad od kresťanskej viery spo-
lu s čoraz agresívnejším sekularizmom duchovné vákuum,
ktoré sa mnohı́ ľudia snažia zaplniť okultnými praktikami,
špiritizmom, slobodomurárstvom, novopohanstvom, spiritu-
alitou New Age či dokonca priamo otvoreným satanizmom.
Knı́hkupectvá a internet zaplavili množstvá okultných a špi-
ritistických materiálov. Mnohı́ mladı́ ľudia sú vystavenı́ silám
temna prostrednı́ctvom satanistických foriem hudby alebo
počı́tačových hier. V Latinskej Amerike zas praktizovanie vie-
ry pokleslo v dôsledku rastúceho vplyvu povier a synkretic-
kých praktı́k, medzi ktoré patrı́ náboženstvo Santerı́a alebo
uctievania takzvanej „Svätej Smrti“ (Santa Muerte). V iných
oblastiach, zvlášť v niektorých častiach Afriky a Ázie, sa kres-
ťania často uchyľujú k čarodejnı́ctvu, mágii, kliatbam, uctieva-
niu predkov, seansám, fetišizmu či iným okultným praktikám.
Všetky tieto činnosti môžu človeka voviesť do stavu démonic-
kej poviazanosti.
Duchovne nebezpečné však nie sú len okultné praktiky. Roz-
šírenie globálnej kultúry hedonizmu a materializmu prispelo
k rozšíreniu nemorálnych modelov správania, medzi ktoré pat-
rí sexuálna promiskuita, pornografia, konzumný spôsob života
a závislosť od drog, ktoré tiež môžu viesť k duchovnej poviaza-
nosti. Takéto modely správania zasa prispeli k rozpadu rodiny,
ktorý je dnes až taký častý, že v súčasnosti žije doma s oboma
biologickými rodičmi menej než polovica detí na svete. Tí, ktorí
nezakúsili lásku otca alebo stabilný rodinný život, sú často hl-
boko zranení, a tak aj náchylnejší na upadnutie do duchovné-
ho klamu a útlaku. V mnohých oblastiach sveta sú ľudia navyše
traumatizovaní terorizmom, náboženským prenasledovaním,
vojnou, etnickými čistkami alebo hromadnou migráciou, čo ve-
die k tomu, že sú z duchovného hľadiska ešte zraniteľnejší.
No zatiaľ čo dochádza k týmto spoločenským zmenám, ka-
tolíci akosi čoraz menej hovoria o zlých duchoch a ich reálnom
vplyve na život človeka. Teológovia a kazatelia zvyknú často
zľahčovať alebo aj otvorene popierať existenciu satana. Táto ne-
vera v existenciu zlých duchov pretrváva aj napriek jasným tvr-
deniam Katechizmu a posledných pápežov. Mnohých kňazov
– v duchu akejsi nezdravej kritiky voči Písmu – učili, že evan-
jeliové rozprávania o posadnutosti zlými duchmi majú brať len
ako primitívny spôsob rozprávania o duševných chorobách.
Následkom toho mnohí kazatelia a katechéti neradi rozprávajú
o diablovi, pretože majú pocit, že táto téma sa hodila skôr do
poverčivejších čias, ktoré predchádzali dnešnú, modernú dobu.
V dôsledku tohto mlčania mnohí katolíci, vrátane kňazov,
dostatočne nechápu diabla a jeho úskoky. V homiliách, kate-
chézach a prednáškach určených na formovanie viery sa hovorı́
len pramálo o tom, ako odolávať útokom Zlého a ako sa oslobo-
diť spod jeho vplyvu. Paradoxne, následkom tohto mlčania sa
v ľuďoch – a to zvlášť tých, ktorí nemajú dostatočné vedomosti
o viere – prebudil nezdravý strach z démonickej ríše. Všetky tie-
to aspekty súčasnej situácie viedli k vzniku nesmierne veľkej,
no zároveň nenaplnenej potreby oslobodenia spod duchovnej
poviazanosti a démonického útlaku. Je priam tragické, že kato-
líci v niektorých oblastiach vyhľadávajú pomoc a úľavu od dé-
monického trápenia u rôznych šamanov a špiritistov, pretože
neveria, že by im v tomto smere mohla pomôcť Cirkev, alebo
ako tomu býva v niektorých prípadoch, aj pomoc v Cirkvi hľa-
dajú, no nenachádzajú ju, pričom nepotrebujú ani slávnostný
exorcizmus, ani lekársku pomoc, ale jednoduché oslobodenie.
V niektorých oblastiach sa katolíci radšej s prosbou o pomoc
obracajú na letničné cirkvi či nezávislé charizmatické služby.
Nedostatočné chápanie služby oslobodenia je taktiež prekáž-
kou evanjelizácie, keďže domorodci si väčšmi uvedomujú moc
zlých duchov, než si samotní katolícki misionári uvedomujú
oslobodzujúcu moc mena Ježiš. Je nevyhnutne potrebné, aby sa
Cirkev prebudila a uvedomila si túto závažnú situáciu.
No kým boli niektorí katolíci ovplyvnení skepticizmom a se-
kularizáciou, začala sa zároveň prebúdzať biblická, liturgická
a katechetická obnova, ktorá viedla k zvolaniu Druhého vatikán-
skeho koncilu. Ovocie Koncilu čiastočne vidno v novej evanjeli-
zácii, v Katolíckej charizmatickej obnove a iných nových cirkev-
ných hnutiach. Jadrom tejto cirkevnej obnovy je vstup laikov do
ich vlastnej dôstojnosti a úloh, ktoré majú ako pokrstenı́ členovia
Kristovho tela. Sú povolaní k dokonalosti svätosti a plnej účasti
na poslaní Cirkvi.
Služba oslobodenia v jej súčasnej katolíckej forme vzišla
z Katolíckej charizmatickej obnovy, z hnutia, ktoré sa zača-
lo v roku 1967 vyliatím Ducha Svätého na skupinu študentov
v Pittsburghu v americkej Pensylvánii. Obnova je charakteri-
zovaná život premieňajúcou skúsenosťou prítomnosti a moci
Ducha Svätého, ktorá nepozná rozdiel medzi laikmi, kňazmi
a zasvätenými osobami. Takýto zážitok pritom zažívajú tak laici,
ako aj kňazi a zasvätené osoby. Vďaka Obnove, tomuto „prúde-
niu milosti“ (týmto slovom toto hnutie opätovne opísal aj pá-
pež František), sa laici začali oveľa viac zapájať do misie Cirkvi
– do vyučovania, vedenia spoločenstiev a služby príhovornej
modlitby za druhých. Obnova tiež priniesla nový ekumenický
impulz, v rámci ktorého katolíci zakúsili na úplne novej úrov-
ni duchovné spoločenstvo s inými kresťanmi, zakladajúce sa na
ich spoločnej skúsenosti s Duchom Svätým a hlbšieho obrátenia
ku Kristovi.
Nie je žiadna náhoda, že toto nové uvedomovanie si Ducha
Svätého prinieslo tiež nové uvedomenie si zlých duchov a ich
vplyvu na život človeka. Duch Svätý, ktorý zjavuje Krista, kres-
ťanom zároveň darúva väčšiu citlivosť na všetko to, čo sa protivı́
Kristovi a jeho kráľovstvu a umožňuje im existenčnú skúsenosť
Kristovho víťazstva. Obnova takto prispela k opätovnému obja-
veniu prvku katolíckej tradície, na ktorý sa dlho zabúdalo: tým-
to prvkom je to, že kresťanský život v sebe zahŕňa aj duchovný
boj a že oslobodzovanie od zlých duchov patrí k poslaniu, ktoré
Ježiš zveril Cirkvi.
Služby oslobodenia sa v súčasnosti prvýkrát objavili v kon-
texte služby modlitby za uzdravenie. Takýmto spôsobom sa
reagovalo na potreby tých, ktorí rôznymi spôsobmi trpeli v dô-
sledku vplyvu zlých duchov. V drvivej väčšine týchto prípadov
démonického vplyvu nešlo o úplnú posadnutosť, takže pri nich
nebolo ani možné, ani nutné vykonávať slávnostný exorcizmus.
Bolo však potrebné pomôcť ľuďom oslobodiť sa od démonic-
kého vplyvu v istej oblasti ich života. Prví vykonávatelia tejto
služby čerpali múdrosť jednak z katolíckej tradície, no zároveň
aj z myšlienok a činov iných charizmatických kresťanov. Mno-
hí túto službu vykonávali zdravo a v úplnej zhode s katolíckou
vierou; služba niektorých však bola poznačená prehnanými
prejavmi, nesprávnymi praktikami, senzáciechtivosťou alebo
pomýlenými teologickými názormi. Rokmi služba oslobodenia
dozrievala a mnohé nezdravé myšlienky a praktiky z nej vy-
mizli. Napriek tomu však stále potrebuje jasné usmernenia a zo
strany pastierov Cirkvi aj múdry dohľad a rozlišovanie.
Službou oslobodenia sa celkom jasne reaguje na obrovskú
duchovnú potrebu súčasného sveta. Prostredníctvom nej mnohí
ľudia veľmi intenzívne a osobne zakúsili pravdu, že Ježiš prišiel
vyslobodiť zajatých. Tak ako bola služba oslobodenia podstat-
ným prvkom evanjelizácie ranej Cirkvi, tak je i dnes podstatným
prvkom novej evanjelizácie. A tak, napriek rôznym problémom
a výzvam, stále platí rada svätého Pavla: „Ducha neuhášajte... ́
Ale všetko skúmajte a čo je dobré, toho sa držte! Chráňte sa zla
v akejkoľvek podobe!“ (1 Sol 5, 19. 21 – 22).
Knihu si môžete objednať tu: https://www.ver.sk/produkt/1100069721/sluzba-oslobodenia a dočítať do konca. Príjemné, povzbudivé a inšpiratívne čítanie.
Čo ďalšie ťa chytí za srdce?
Ver.sk. Je to vec srdca.