Recenzia: Mama vstaň!

Recenzia: Mama vstaň!

Ruženka Dvorščáková 21.01.2021 2 minúty na prečítanie

Kara Kae James: Mama, vstaň!

Prekvitať skrze milosť aj v chaose materstva

Neviem, či som vo svojom živote zažila rozporuplnejšie pocity ako tie, ktoré mi prinieslo materstvo. V jednom okamihu prežívate neskutočnú radosť a pokoj, aby ste sa v tom ďalšom ocitli na dne absolútnej beznádeje, bezmocnosti a strachu. Od momentu, kedy držíme v náručí to malé sladké bábätko, začína veľký zápas. S dojčením, so spánkom, s únavou, neporiadkom, domácnosťou, detským vzdorom... Usilujeme sa zo všetkých síl. No zároveň máme pocity zlyhania, viny, hanby. Často sme samé, neisté, izolované, unavené... Byť mamou bolí, desí, vyčerpáva... no zároveň aj očisťuje a napĺňa. Ak ste už mamou, pravdepodobne presne viete, o čom hovorím. Teším sa, že vám všetkým mamám môžem povedať, že v tom nie ste samé. Sme v tom spolu. A celý ten smútok, zmätok a chaos nie je všetko, o čom materstvo je. „Boh chce, aby sme v materstve prežívali niečo sladké: aby sme prekvitali uprostred chaosu a žili slobodne v povolaní matky. On chce, aby sme prestali lipnúť na veciach, ktoré nás držia: potreba byť dokonalá, pocit viny z chýb, frustrácia z pozemských vecí. On chce, aby sme mali identitu v ňom samotnom, aby sme mohli zanechať naše taktiky prežívania a dosiahli len jeho,“ píše štvornásobná mama Kara Kae James vo svojej knihe Mama, vstaň. V tejto krátkej citácii je zhrnuté jednoduché, no život zachraňujúce posolstvo pre všetky mamy. Preto toto dielo odporúčam každej žene, ktorá má tú milosť volať sa mamou. Možno si „prvomama“, možno frustrovaná „viacmama“, možno vyhorená, možno váhajúca, možno hľadajúca, unavená a možno aj spokojná a radostná. Je jedno, v akej fáze materstva sa nachádzaš a čo práve prežívaš. Kara Kae James ti pomôže nájsť pravdu o sebe samej a o svojom povolaní matky.

Jej kniha má päť častí: Mama je povolaná prekvitať, Mama odhodlaná prekvitať, Mama, ktorá prekvitá, žije v skutočnom spoločenstve, Mama, ktorá prekvitá, odpočíva v Bohu, Mama, ktorá prekvitá, prijíma chaos. Okrem samotného výborného obsahu si pozornosť zaslúži aj spôsob, akým Kara Kae píše. Jednotlivé kapitolky sa čítajú ľahko a rýchlo. Na začiatku každej z nich nájdete informáciu, koľko vám jej čítanie zaberie času, a na akom mieste vám ju odporúča čítať (napr. v posteli s obľúbenou čokoládou alebo vo vani). Na jej konci zase objavíte otázky na hlbšie štúdium, otázky na skupinovú diskusiu a námety na praktickú realizáciu toho, čo sme prečítali. Kniha je preto vhodná aj na samostatné štúdium, ale tiež ako predmet študovania a zdieľania pre skupinky mamičiek.

Milá mama, ak potrebuješ ešte jedno potvrdenie, že toto je tá správna kniha pre teba, azda to bude tento z nej pochádzajúci citát: „Náš vzťah s Ježišom je kľúč k tomu, aby sme sa stali matkami, aké nás on chce mať.“